Týden přírodních věd začíná
Co to děláte? Bádáme!
V úterý 22. dubna se žáci kvarty zúčastnili exkurze, která se konala v biologicky i geologicky zajímavé lokalitě mezi obcemi Věžná a Nedvědice. Exkurze byla zaměřena na badatelskou výuku, což znamená, že se žáci aktivně zapojovali do výzkumu a objevování přírody kolem nás.
Během exkurze se žáci rozdělili do několika skupin a každá skupina měla za úkol zkoumat jiné aspekty místní přírody. Jedna skupina zjišťovala, kolik druhů hornin je možné v této lokalitě najít. Žáci prozkoumávali terén, sbírali vzorky a diskutovali o svých nálezech. Bylo hezké sledovat, jak se učí aplikovat poznatky ze školních lavic a rozpoznávat různé typy hornin přímo v terénu. Další skupina si dala za cíl najít strom, který bude měřit více než 70 metrů. Žáci se vydali do lesa s měřicími přístroji a s nadšením hledali nejvyšší stromy. Tento úkol je nejen naučil používat vědecké metody měření, propojil biologii s matematikou, ale také je přivedl k zamyšlení nad významem a ochranou stromů v ekosystému. Skupinka pod vedením Jindřicha Mišagy se zájmem prozkoumávala periodické tůně i lesní potok, kde se jim podařilo najít řadu zajímavých druhů bezobratlých živočichů. S pomocí atlasu pak určovali chycené druhy, zapisovali si do mapy lokalitu i čas nálezu a svá měření kvantitativně vyhodnocovali do závěrečné zprávy. Další skupinka, pracovně přezdívaná Mecholovkyně, si vytyčila za hlavní cíl najít na trase 10 druhů mechů. Tento cíl bez problémů splnila. Dívky nasbíraly celou řadu vzorků, které s pomocí aplikace Flora inkognita ihned určovaly. Podobný úkol plnily i dívky, které se zaměřily na kvetoucí jarní efeméry. Předpoklad, že se jim podaří najít rostliny kvetoucí ve stejných barvách, jaké má jejich oblečení, byl vskutku originální. Co myslíte, podařilo se? Skupinka pod vedením Sáry Zuchnické ověřovala, zda nejvíce druhů bezobratlých skutečně najdou pod kůrou stromů a v trouchnivějícím dřevě. Vzorkovnice se rychle plnily nasbíraným materiálem a nezbývá se než těšit na závěry, které budou žáci prezentovat následující hodinu biologie.
Celá exkurze byla skvělou příležitostí, aby si žáci prakticky vyzkoušeli to, co se učí ve škole, a aby si uvědomili, jak je důležité pozorovat a zkoumat přírodu kolem nás. Díky badatelské výuce se žáci naučili nejen nové vědomosti, ale také si rozvinuli dovednosti spolupráce, kritického myšlení a řešení problémů. A k tomu všemu zažili kouzelný, kvetoucími stromy provoněný a sluncem prozářený, jarní den. I taková je výuka na našem gymnáziu.