Malí badatelé v sekundě
Badatelská výuka v sekundě
Dne 24.4. 2025 žáci ze sekundy absolvovali novou metodu výuky a to badatelskou činnost. Je to způsob výuky, při které studenti sami objevují nové poznatky a dovednosti prostřednictvím praktických dovedností a experimentů. Učitel zde funguje spíše jako průvodce, který studenty podporuje a směruje ke správnému postupu bádání.
V rámci této činnosti si mohli vybírat z různých témat, které zahrnovaly jak venkovní aktivity, tak i práci v laboratoři. Žáci pracovali ve skupinách a každý tým se podílel na plnění jednoho z následujících úkolů:
Pozorování ptáků: žáci se učili rozpoznávat různé druhy ptáků s dalekohledem podle jejich vzhledu a pomocí mobilní aplikace rozlišovali ptactvo i podle zvuků.
Adaptace žížal na vlhké prostředí: Studenti zkoumali, jak se žížaly přizpůsobují životu ve vlhkém prostředí.
Pozorování měkkýšů a určování druhů: naši mladí biologové pozorovali měkkýše, jejich výskyt v okolí školy a učili se rozpoznávat různé druhy.
Potravní preference mravenců: zde žáci zkoumali, jaké potravě dávají mravenci přednost.
Obranné mechanismy u rostlin a živočichů: studenti objevovali různé způsoby, jakými se rostliny a živočichové brání proti predátorům.
Určování rostlin jarního aspektu: učili se rozpoznávat rostliny, které kvetou na jaře, rozeznávali je podle barev a stanoviště.
Biotop mokřad: Studenti zkoumali mokřadní biotopy a jejich význam pro ekosystém.
Mikroskopický rozbor vody z mokřadu: skupinka žáků zhotovila dočasné mikroskopické preparáty a pozorovala přítomné mikroorganismy, jako je například larva pakomára či zástupci prvoků.
Jednotlivá témata žáci zpracovali, provedli různé analýzy, vytvořili grafy a nakonec svoje téma představili celé třídě ve formě plakátu. Myslím, že se nám badatelská práce vydařila, počasí nám přálo a že si žáci odnesli nové poznatky o přírodě v blízkosti své školy.