Když studenti učí studenty
Příběh pěti ekosystémů
Dne 7. listopadu se ve třídě sekunda uskutečnil netradiční projekt, který spojil badatelskou výuku s principem peer-to-peer vzdělávání. Slávek Tomášek, student 3. ročníku, vedl výzkumnou aktivitu se třídou sekunda pod vedením paní učitelky Zdenky Kubíkové. Během tří vyučovacích hodin jsme společně založili pokus–nekonečný ekosystém v láhvi.
Na úvod se žáci seznámili se základními ekologickými pojmy a klíčovými vztahy mezi organismy. Následně se rozdělili do skupin a pustili se do týmové práce. Jejich úkolem bylo nasbírat vhodný organický materiál v přírodě, který na základě získaných informací vyhodnotili jako nejvhodnější pro založení vlastního ekosystému.
Po návratu do laboratoře si každá skupina podle přesného návodu vytvořila uzavřený ekosystém, kde každá vrstva i každý organismus plní svou specifickou funkci.
V následujících měsících – a možná i letech – budou žáci sledovat, jak v jejich láhvi probíhají přírodní procesy a jak se vyvíjí rovnováha mezi živými a neživými složkami.
Výuka byla založena na badatelských metodách, kombinovala práci venku i v učebně a využívala moderní technologie.
Každý žák tak měl možnost poznat, jak věda funguje v praxi.
Projekt se setkal s velkým ohlasem. Žáci si odnesli řadu nových zkušeností a podle jejich slov se už těší na další badatelské výzvy. Ukázalo se, že učení od spolužáků může být nejen efektivní, ale také zábavné a inspirující.
Slávek Tomášek, Zdenka Kubíková



